BMW test slimme verkeersstromen op Antwerpse Ring.

BMW test slimme verkeersstromen op Antwerpse Ring.

BMW Group test samen met het Vlaams Verkeerscentrum (deel van het Agentschap Wegen en Verkeer), Be-Mobile en MAPtm de komende maanden een nieuwe ‘slimme tunnel service’ op de ring rond Antwerpen. Daarbij proberen de partners het verkeer beter te spreiden tussen de verzadigde Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel.

Verkeersdrukte beter spreiden.
In de Antwerpse regio kan snelwegverkeer via twee tunnels de rivier de Schelde oversteken: de Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel. De Kennedytunnel is de drukste tunnel van Vlaanderen met gemiddeld 160.000 voertuigen per dag. Op werkdagen staat daar in de richting van Nederland gedurende meer dan 11 uur file. De Liefkenshoektunnel, een toltunnel, is vaak minder druk. Hij verwerkt dagelijks gemiddeld 40.000 voertuigen.

Het doel van het proefproject is om na te gaan of een nieuwe slimme tunnel service de oververzadigde Kennedytunnel kan ontlasten en de verkeersdruk evenwichtiger kan verdelen over de beide Scheldetunnels van de Antwerpse ring.

“Als aanbieder van premium mobiliteitsoplossingen willen wij mee onze rol spelen om het verkeer zo efficiënt mogelijk te maken”, stelt woordvoerder Jeroen Lissens van BMW Group Belux. “Dat we daarbij samenwerken met overheden en andere partners die deze visie delen, is voor ons een evidentie.”


Gratis door de tunnel als proefproject.

BMW participates in the European research project ‘Socrates 2.0’ in order to help manage the traffic flows around the city of Antwerp (10/2019)
Tijdens het proefproject zullen weggebruikers die de Kennedytunnel op hun weg hebben liggen, bij grote verkeersdrukte in die tunnel, proactief een alternatieve route via de Liefkenshoektunnel voorgesteld krijgen. Wanneer zij die aangeboden omleiding in hun navigatiesysteem accepteren, ontvangen ze meteen een digitale voucher waarmee ze gratis door de Liefkenshoektunnel kunnen rijden. De testen worden gedaan door bepaalde gebruikers van het BMW-navigatiesysteem en de Be-Mobile-verkeersapp (Flitsmeister).

De beslissing om het systeem met de voucher te activeren wordt genomen door het Vlaams Verkeerscentrum, dat het verkeer in de tunnels in monitort, op basis van van real time verkeersmetingen van MAPtm. Zodra de verkeersdrukte in de Kennedytunnel aanzwelt, start het systeem en zullen de betrokken service providers de weggebruikers een aangepast reisadvies geven. Wanneer de weggebruiker de alternatieve route aanvaardt krijgt die een voucher voor een gratis rit door de Liefkenshoektunnel.


Deel van Europees project
Het testproject in Antwerpen is onderdeel van het Europese project SOCRATES 2.0. Hierin onderzoeken publieke en private partners in verschillende steden en in verschillende situaties hoe zij het beste kunnen samenwerken, zodat dit daadwerkelijk leidt tot betere en slimmere diensten voor weggebruikers. Naast Antwerpen vinden ook proefprojecten plaats in Amsterdam, Kopenhagen en München.

De samenwerkende partners zijn wegbeheerders (Kopenhagen, Vlaamse overheid, Rijkswaterstaat, Bast), ITS dienstverleners (Technolution, MAPtm, HERE), BMW Group en verschillende marktpartijen die verkeersinformatie- en navigatiediensten.


Aanmelden als tester.
De partners zijn nog op zoek naar testers. Geïnteresseerde weggebruikers kunnen zich aanmelden via https://socrates2.org/registration.

BMW-rijders dienen te beschikken over een navigatiesysteem ‘Professional’ én een boordcomputer met BMW Operating System 6, te herkennen aan de zesdelige tegelstructuur. Via de BMW registratiewebsite worden de technische voorwaarden afgestemd.