De allereerste BMW iX.

De allereerste BMW iX.

Een visie wordt realiteit nu de BMW Vision iNEXT evolueert tot BMW iX. Hoewel de BMW iX pas eind 2021 op de markt komt, blikt de BMW Group nu al vooruit op het toekomstige seriemodel, dat momenteel wordt afgeleid van de concept-car.

De BMW iX zal als eerste wagen gebruikmaken van een nieuwe, moduleerbare en schaalbare toolkit die de BMW Group heeft ontwikkeld met het oog op een frisse nieuwe interpretatie van design, duurzaamheid, rijplezier, veelzijdigheid en luxe.

Speciaal voor de iX, die van bij het begin werd uitgedacht als een zuiver elektrisch model, zal BMW ook een nieuwe dimensie toevoegen aan zijn succesvolle SAV-concept (Sports Activity Vehicle). Met zijn volledig nieuw, minutieus en minimalistisch design is de BMW iX de eerste vertegenwoordiger van een baanbrekende generatie van wagens die de rijervaring, het gevoel van interieurruimte en de relatie tussen wagen en inzittenden zal heruitvinden.

De BMW iX meet zich de nieuwste innovaties op het gebied van elektrificering, autonoom rijden en connectiviteit aan om een mobiliteitservaring te creëren die geheel in het teken staat van de mens. Daartoe werd de wagen van binnen naar buiten toe ontwikkeld. De BMW iX werd in het leven geroepen om bestuurders en passagiers een hoogwaardige levenskwaliteit te bieden. Zijn heldere en minimalistische koetswerkdesign getuigt van een nieuwe vorm van mobiliteit, die de behoeften van de inzittenden centraal stelt. Zijn interieur biedt de inzittenden innovatieve mogelijkheden om de reistijd te benutten en laat ze tegelijk genieten van ontspanning, veiligheid, beveiliging en een nieuwe vorm van luxe.



Het nieuwe technologische vlaggenschip van de BMW Group – met dank aan BMW i, de ‘workshop voor de toekomst’.

Het design en de technologie van de BMW iX vormen een totaalpakket dat de fundamenten legt van wat in veel opzichten een geheel nieuwe rijervaring is. Zo belichaamt hij ook het karakter van het merk BMW i, dat zich als doel heeft gesteld om de conventies op het gebied van persoonlijke mobiliteit te herschrijven. BMW i speelt een centrale rol in de BMW Group als een ‘workshop voor de toekomst’ en een innovatieve kracht voor de hele onderneming.

“De BMW Group stelt voortdurend alles in het werk om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat is een centraal element van onze bedrijfsstrategie,” aldus Oliver Zipse, Voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. “De BMW iX weerspiegelt die benadering in een uitermate geconcentreerde vorm.”

De BMW iX zal vanaf de tweede helft van 2021 in productie gaan in de BMW fabriek van Dingolfing en wordt het nieuwe technologische vlaggenschip van de BMW Group. Hij verenigt de jongste ontwikkelingen van de constructeur op strategische innovatievlakken zoals design, autonoom rijden, connectiviteit, elektrificering en services. Bovendien zijn het concept en design van de BMW iX sterk geworteld in een allesomvattende benadering van duurzaamheid. Dat uit zich in aspecten zoals de geoptimaliseerde stroomlijn, het intelligente lichtgewicht design en het doorgedreven gebruik van natuurlijke en gerecycleerde materialen, die bijdragen tot een toonaangevend gevoel van luxe en een allesoverheersend gevoel van welzijn in het interieur.



De vijfde generatie van de BMW eDrive-technologie verzekert een uitmuntende efficiëntie en een groot rijbereik.

De vijfde generatie van de BMW eDrive-technologie – bestaande uit de twee elektromotoren, de vermogenselektronica, de laadtechnologie en de hoogspanningsaccu – garandeert een uitzonderlijke efficiëntie. De krachtbron, ontwikkeld door de BMW Group, werd op duurzame wijze gerealiseerd en gebruikt geen kritieke grondstoffen die bekendstaan als zeldzame aarden. Bovendien zal ze volgens de recentste berekeningen een maximumvermogen van meer dan 370 kW/500 pk ontwikkelen. Dat moet volstaan om de BMW iX in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen.

Tegelijk stelde BMW alles in het werk om de wagen een voor dit segment uitzonderlijk laag stroomverbruik te geven: minder dan 21 kWh per 100 kilometer over de gecombineerde WLTP-cyclus. Met een bruto energie-inhoud van meer dan 100 kWh zou de hoogspanningsaccu van de jongste generatie een recordrijbereik van meer dan 600 kilometer over de WLTP-cyclus moeten bieden. Dat komt overeen met meer dan 480 kilometer volgens de FTP-75-procedure van EPA. (Alle cijfers met betrekking tot de prestaties, het energieverbruik en het rijbereik zijn voorspellingen op basis van het huidige ontwikkelingsstadium.)



Snelladers op gelijkstroom: meer dan 120 kilometer extra rijbereik in tien minuten.

Dankzij zijn nieuwe laadtechnologie kan de BMW iX worden opgeladen aan snelle gelijkstroomladers met een vermogen tot 200 kW. Zo kan de accu in minder dan veertig minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Bovendien volstaan tien minuten laadtijd om het rijbereik van de wagen met ruim 120 kilometer uit te breiden. Aan een 11 kW sterke Wallbox duurt het minder dan elf uur om de hoogspanningsaccu van 0 tot 100 procent op te laden.

De accu’s in de BMW iX zijn ontworpen in het kader van een duurzame grondstoffencyclus en bieden een uitzonderlijk hoog recyclagegehalte. De energie die wordt gebruikt om de accucellen en de hoogspanningsaccu als geheel te produceren, is exclusief afkomstig uit hernieuwbare bronnen.

Nieuwe technologische toolkit ondersteunt verdere evoluties op het gebied van autonoom rijden.

De nieuwe technologische toolkit die debuteert in de BMW iX, vormt ook het platform voor een opmerkelijke vooruitgang op het vlak van autonoom rijden en digitale services. Zo werd het rekenvermogen opgedreven om tot twintig keer zoveel gegevens te kunnen verwerken als in vorige modellen. Als gevolg daarvan kunnen er ongeveer twee keer zoveel gegevens van voertuigsensoren worden verwerkt als voorheen.

“De technologie in de BMW iX vestigt nieuwe normen in de autosector. De iX heeft meer rekenvermogen om gegevens te verwerken en krachtigere sensortechnologie dan de nieuwe modellen in ons huidige gamma. Hij is ook 5G-compatibel, zal nieuwe en verbeterde autonome rij- en parkeerfuncties aanbieden en zal de uiterst performante vijfde generatie van ons elektrische aandrijfsysteem gebruiken,” verklaarde Frank Weber, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG voor Ontwikkeling.



Fris design voor een nieuwe rijervaring.

De BMW iX geeft de weg aan naar een toekomstige generatie van wagens waarmee de onderneming nieuwe normen vestigt op het gebied van duurzaamheid, rijplezier en prestige. Dat baanbrekende karakter komt duidelijk tot uiting in het design van de wagen, dat aan de basis ligt van een nieuwe rijervaring waarbij vertrouwdheid, ontspanning en zelfzekerheid de dominante thema’s zijn.

Het koetswerk van de BMW iX geeft de krachtige proporties van de grote BMW SAV-modellen een unieke nieuwe interpretatie. Qua lengte en breedte is de BMW iX te vergelijken met een BMW X5 en dankzij zijn aflopende daklijn is hij ongeveer even hoog als de BMW X6. De grootte van de velgen leunt echter dichter aan bij die van de BMW X7.

Het minimalistische gebruik van karakterlijnen en de royaal gevormde oppervlakken geven hem een uitstraling van extreme zelfzekerheid. De zuivere lijnen, de heldere structuur en de bijna rechthoekige contouren rond de wielkasten dragen bij aan het imposante koetswerkdesign. De minimalistische designtaal leidt de blik naar minutieus uitgewerkte details die het gesofistikeerde karakter, de merkidentiteit en de geoptimaliseerde stroomlijn van de BMW iX in de verf zetten.

Neus: expressieve, verticale nieren fungeren als ‘intelligence panel’.

Centraal op de neus staan de prominente, uitgesproken verticale nieren. Aangezien het elektrische aandrijfsysteem van de BMW iX slechts een beperkte hoeveelheid koellucht vergt, is het radiatorrooster volledig gesloten. Het kreeg een heel nieuwe, digitale rol en fungeert hier als een informatiepaneel: camera’s, radarfuncties en andere sensoren werden naadloos in het radiatorrooster geïntegreerd achter een transparant oppervlak.

De nieren van de BMW iX, ontwikkeld en geproduceerd door LuTZ, het centrum voor lichtgewicht design en technologie van de BMW Group in Landshut, is als een hoogtechnologisch uithangbord van intelligente mobiliteit. Het radiatorrooster zelf werd opnieuw uitgevonden als een innovatieve, en multifunctionele hoogtechnologische interface voor de geavanceerde rijhulpsystemen waarmee de BMW iX de weg naar autonoom rijden plaveit.



Zuiver gelijnde oppervlakken, discreet geïntegreerde technologie.

Andere hoogtepunten van het koetswerkdesign van de BMW iX zijn onder meer de fijnste lichtblokken ooit op een seriemodel van BMW, de vlak aansluitende deurgrepen (bediend met een druk op de knop), de frameloze zijvensters, de kofferklep zonder scheidingsnaden die zich over de hele breedte van de wagen uitstrekt, en de al even extreem fijne achterlichten.

De BMW nieren zijn niet het enige voorbeeld van hoe ‘shy tech’ in het design van de BMW iX werd geïntegreerd: er werd een hele waaier aan discrete camera’s en sensoren geïntegreerd, de deurgrepen sluiten vlak aan op het koetswerk, de vulhals voor de ruitensproeiervloeistof zit verstopt achter het BMW logo op de motorkap, en de achteruitrijcamera werd geïntegreerd in het BMW logo op de achterklep. De technologie blijft op de achtergrond en wordt enkel zichtbaar als en wanneer de relevante functies worden geactiveerd.

“De BMW iX laat zien hoe we nieuwe technologieën een erg modern en meeslepend design kunnen geven. Hoewel het een erg complexe en hoogtechnologische wagen is, voelt hij gebruiksvriendelijk en eenvoudig aan,” verklaarde Adrian van Hooydonk, Senior Vice President van BMW Group Design. “De BMW iX biedt een mobiele leefruimte waarin mensen zich op hun gemak zullen voelen en waar de intelligentie van de wagen steeds aanwezig is zonder ooit opdringerig te worden.”

Interieurdesign: de mens als centrum.

Het vorstelijke plaatsaanbod, de combinatie van hoogwaardige materialen, nieuw ontwikkelde zetels met geïntegreerde hoofdsteunen en een uitzonderlijk groot panoramisch doorschijnend schuifdak dompelen de vijf plaatsen in de BMW iX onder in een luxueuze loungesfeer. De volledig nieuwe architectuur van het BMW iX-interieur draagt bij tot de bijzonder heldere en eenvoudige functionaliteit, die volledig is opgebouwd rond de behoeften en emoties van de bestuurder en zijn passagiers. Dankzij het aandrijfconcept is er geen middentunnel, wat het open en luchtige interieurgevoel versterkt en zowel voorin als achterin extra beenruimte en een waaier aan opbergmogelijkheden creëert. Bovendien werd de middenconsole ontworpen als een hoogwaardig meubelstuk. De minimalistische designtaal en helder gestructureerde oppervlakken zetten het ruimtegevoel in de wagen nog meer in de kijker.

En doordat de schermen en bedieningselementen tot de essentie zijn teruggebracht, versterken ze de indruk van een ordelijk interieur dat als een oase van rust fungeert. De technologie van de BMW iX wordt intelligent benut en wordt enkel zichtbaar wanneer ze nodig is. Zo voelt ze intuïtief aan in plaats van al te complex te lijken. Het interieurdesign oogt veilig en vertrouwd en creëert een nieuw type van relatie tussen de wagen en zijn inzittenden. Het ‘verborgen’ karakter van de interieurtechnologie (‘shy tech’) komt in diverse functies tot uiting, van de verborgen positie van de luidsprekers tot de complex vormgegeven verluchtingsroosters, de verwarmde oppervlakken en de projector van het BMW Head-Up Display, die zo discreet werd geïntegreerd in het instrumentenbord dat hij nagenoeg onzichtbaar is. Het zeshoekige stuur, de tuimelschakelaar voor de keuze van de versnelling en het gebogen scherm (BMW Curved Display), dat deel uitmaakt van het toekomstige BMW besturingssysteem, laten geen twijfel bestaan over het futuristische rijplezier dat deze wagen biedt.



Intelligent, lichtgewicht design en geoptimaliseerde stroomlijn verhogen rijbereik.

De energie en het rijbereik van de BMW iX plukken de vruchten van innovatieve oplossingen op het gebied van lichtgewicht design en aerodynamica. De koetswerkstructuur met een aluminium spaceframe en het innovatieve passagierscompartiment in koolstof (Carbon Cage) kunnen schermen met een extreem hoge torsiestijfheid, die op haar beurt de wendbaarheid ten goede komt, de bescherming van de inzittenden maximaliseert en het gewicht minimaliseert. De intelligente materiaalmix, met een waaier aan materialen, die precies worden ontplooid waar hun specifieke eigenschappen optimaal kunnen worden benut, is een unicum is dit segment. Samen met de uitstekende stroomlijn helpt die intelligente materiaalmix de iX een opmerkelijk evenwichtig en ontspannen karakter te geven, in combinatie met erg alerte en nauwkeurige reacties op elke gas- en stuurinput.

Door maximaal voort te bouwen op de voordelen van de zuiver elektrische aandrijving en de minutieuze implementatie van beproefde technologieën in de neus, de bodem, de wielen en de achterkant van de wagen, geniet de BMW iX een optimale stroomlijn, die een positieve invloed heeft op de prestaties en het rijbereik van de zuiver elektrisch aangedreven SAV. De BMW iX heeft dan ook uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie voor deze klasse, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van nauwelijks 0,25.