BMW Group Belux kondigt allereerste esports sponsorship aan

BMW Group Belux kondigt allereerste esports sponsorship aan

BMW Group Belux sluit een sponsorovereenkomst met Sector One, het beste esportsteam van België. BMW mikt daarmee op de naar schatting 1 miljoen Belgen die geboeid zijn door het snelgroeiende fenomeen van esports, waarbij spelers elkaar online bekampen in simulatiegames.

‘Door dit sponsorship zullen de spelers van Sector One niet alleen in stijl kunnen afreizen naar de verschillende toernooien en evenementen, we gaan ze ook actief ondersteunen om er voor te zorgen dat het team en de spelers zich nog verder kunnen profileren als het beste wat België te bieden heeft’, stelt marketingdirecteur Ewoud Van der Heyden van BMW Group Belux.

Damien Rapoye, eigenaar van het Belgische topteam Sector One, kijkt alvast uit naar 2021. ‘Als fervent BMW-fan geloof ik dat deze samenwerking een perfecte match is om onze successen verder uit te bouwen. We kunnen samen het lokale esports-ecosysteem laten verderbouwen op de globale strategieën om op kleinere schaal ook succes te boeken. Het doel is alvast om onze Belgische League of Legends-titel in 2021 te verdedigen, en we kijken ernaar uit om met ons team nog meer innovatieve content uit te brengen voor de esports community.’


Internationaal
De samenwerking met Sector One is de eerste Belgische esports overeenkomst van BMW, maar internationaal is het merk al jaren sterk betrokken bij de wereld van computer-, online en simulatiegames (esport), een sector die voortdurend aan populariteit wint, vooral bij jongeren. Al in 2017 trok BMW voor het eerst de aandacht in de wereld van de esports als officiële partner van de European League of Legends-finale in Parijs. Sindsdien ging het enkel maar sneller: steeds meer gamers uit de meest uiteenlopende landen doen aan esport - en ook aan populaire offline events die overal ter wereld worden gehouden.


Toporganisaties
In de zomer van 2020 kondigde BMW dan ook een partnership aan met vijf van 's werelds top esportorganisaties: Cloud 9 (VS), Fnatic (UK), Funplus Phoenix (China), G2 Esports (Duitsland) en T1 (Zuid-Korea) omvatten elk tot 200 spelers die het vooral opnemen in het legendarische spel League of Legends. Dit fantasiespel voor meerdere spelers, dat eind 2009 werd gelanceerd, is zonder twijfel het populairste en meest invloedrijke online spel dat er bestaat, met een dagelijks totaal van tot acht miljoen spelers van over de hele wereld die tegelijkertijd zijn ingelogd. Voor talloze fans is de League of Legends (LoL) de belangrijkste categorie van esport. De finale van het LoL-wereldkampioenschap in de AccorHotels Arena in Parijs trok vorig jaar een online publiek van liefst 44 miljoen fans uit de hele wereld die de livestream thuis bekeken.

De samenwerking tussen BMW en de esportteams is zeer breed en gaat veel verder dan alleen sponsoring. BMW deelt onder andere de kennis en expertise van zijn ingenieurs en ontwerpers, om zo de ontwikkeling van hard- en softwareproducten mogelijk te maken die perfect zijn afgestemd op de behoeften van de gamers.

De verbintenis van BMW omvat ook het ter beschikking stellen van officiële teamvoertuigen met een aangepaste kleurstelling met opvallende kleuren, waarbij motieven in stripverhaalstijl worden gecombineerd met het logo van elke organisatie. Deze opvallende kleuren vormen een ander element van deze nauwe samenwerking en zijn door de teams en BMW gezamenlijk ontwikkeld.