De allereerste BMW iX

De allereerste BMW iX

De BMW iX is klaar voor serieproductie en zal vanaf november 2021 wereldwijd op de weg te bewonderen zijn. Het nieuwe technologische vlaggenschip van BMW Group combineert lokaal emissievrij rijplezier, een sportieve wendbaarheid en een uitstekend rijbereik met een karakterprofiel dat volledig in het teken van duurzaamheid staat. Met zijn adembenemende design en zijn luxueuze interieur belichaamt de BMW iX een frisse nieuwe kijk op het concept ‘Sports Activity Vehicle’ (SAV).

Dit model werd van bij het begin ontwikkeld met het oog op een zuiver elektrische aandrijving en is gebaseerd op een nieuwe toolkit voor de toekomst. Hij beschikt over een enorm potentieel aan innovaties op het gebied van autonoom rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten, dat zich vertaalt in een hoogwaardige mobiliteitservaring die haar gelijke niet kent in dit segment.
Bij zijn lancering zal de BMW iX de keuze bieden tussen twee modelvarianten, allebei met een elektrische vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen bedraagt 385 kW/523 pk in de BMW iX xDrive50 (elektriciteitsverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 23,0 – 19,8 kWh/100 km; CO2-uitstoot: 0 g/km) en 240 kW/326 pk in de BMW iX xDrive40 (elektriciteitsverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 22,5 – 19,4 kWh/100 km; CO2-uitstoot: 0 g/km).

De efficiëntie van het aandrijfsysteem en de allernieuwste batterijceltechnologie resulteert in een WLTP-rijbereik tot 630 kilometer voor de BMW iX xDrive50 en tot 425 kilometer voor de BMW iX xDrive40. Op een later tijdstip zal het gamma nog worden uitgebreid met de BMW iX M60 (elektriciteitsverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 21,6 kWh/100 km; CO2-uitstoot: 0 g/km) met een maximumvermogen van meer dan 440 kW/600 pk voor een uitzonderlijk sportieve, zuiver elektrische rijervaring. (De cijfers met betrekking tot het motorvermogen en het energieverbruik van de BMW iX M60 zijn voorspellingen op basis van het huidige ontwikkelingsstadium.)

Evenwichtige rijeigenschappen.

De koetswerkstructuur, het designprincipe en de chassisafstelling van de BMW iX zijn perfect afgestemd op een combinatie van superieur rijcomfort en sportieve rijeigenschappen. De aluminium spaceframeconstructie en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) in het dak, de flanken en de achterkant resulteren in een intelligente materiaalmix die de stijfheid verhoogt en tegelijk het gewicht minimaliseert. De geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen die bijdragen tot de luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25 hebben ook een positieve impact op de efficiëntie en het rijbereik. De laag in de bodem van de auto geplaatste hoogspanningsbatterij verlaagt het zwaartepunt en zorgt samen met de gelijkmatige gewichtsverdeling voor een wendbaarder rijgedrag. Dankzij zijn evenwichtige rijeigenschappen ligt de BMW iX stevig en comfortabel op de weg, en kan hij ook prat gaan op de merktypische wendbaarheid.

De standaard chassistechnologie voor de BMW iX bestaat uit een vooras met dubbele wishbones, een vijfpunts-achteras, schokdempers met liftfunctie en een elektrische stuurinrichting met Servotronic-functie en variabele overbrengingsverhouding.

Een luchtvering met twee assen en elektronisch gestuurde schokdempers, Integral Active Steering en sportremmen zijn allemaal terug te vinden op de optielijst. Als alternatief voor de standaard gemonteerde 20” lichtmetalen velgen kunnen klanten opteren voor 21” en 22” Air Performance-velgen. Deze kunnen worden uitgerust met geluidsarme banden, die een laag schuim op hun binnenzijde hebben om het akoestische comfort te verbeteren.

Elektrische vierwielaandrijving en slipbeperking bij de inschakeling.

De elektrische vierwielaandrijving van de BMW iX brengt in alle rijsituaties precies het juiste hoeveelheid aandrijfkoppel over op de voor- en achterwielen. Zijn intelligente sturing maakt een volledig variabele krachtoverbrenging mogelijk, gaande van een uiterst efficiënte pure achterwielaandrijving tot een vierwielaandrijving die de tractie maximaliseert.

De slipbeperking bij de inschakeling van de wielen, die voor het eerst in combinatie met vierwielaandrijving wordt toegepast, komt de tractie en rijstabiliteit verder ten goede. Dit systeem, dat geïntegreerd is in het motormanagement, produceert uiterst nauwkeurige en bliksemsnelle correcties en stelt de wagen in staat om op elk moment moeiteloos vooruit te rijden, zelfs in ongunstige weg- en weersomstandigheden. De BMW iX xDrive50 accelereert in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de BMW iX xDrive40 dezelfde oefening uitvoert in 6,1 seconden.



Sterk geïntegreerde en efficiënte aandrijftechnologie.

De BMW iX maakt gebruik van de BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie, die is opgebouwd rond een aandrijfeenheid die de elektromotor, de vermogenselektronica en de transmissie in een behuizing samenbrengt. Die sterk geïntegreerde topologie van het elektrische aandrijfsysteem heeft een gunstig effect op zowel de vermogensdichtheid als de efficiëntie, en vergt tegelijk erg weinig installatieruimte tussen de voor- en achteras.

Beide motoren in de BMW iX werken volgens het principe van een elektrisch bekrachtigde synchrone motor, waarbij de bekrachtiging van de rotor wordt geactiveerd door middel van elektrische energie in plaats van vaste permanente magneten. Zo kunnen ze onmiddellijk hun maximumkoppel leveren bij het wegrijden en dat koppel behouden over een extreem breed toerentalbereik. Het systeemkoppel piekt bij 630 Nm in de BMW iX xDrive40 en een nog hogere 765 Nm in de BMW iX xDrive50.

Adaptieve en individueel geregelde recuperatie.

De adaptieve recuperatie geeft de efficiëntie en het rijbereik van de BMW iX een extra boost. Het intelligent geconnecteerde rijbeheer zorgt ervoor dat de intensiteit van de energierecuperatie bij hoge toerentallen en actief remmen kan worden aangepast aan de wegsituatie, zoals blijkt uit gegevens van het navigatiesysteem en de sensoren van de rijhulpsystemen. Wanneer u bijvoorbeeld een kruispunt nadert, kan de recuperatiegraad worden verhoogd om energie terug te voeren naar de hoogspanningsbatterij en tegelijk het vertragingseffect te benutten. Op open wegen kan men dan weer voorrang geven aan de ‘freewheel’-functie, zodat de wagen zonder aandrijving kan ‘freewheelen’ wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. De adaptieve recuperatie is standaard ingesteld in rijstand ‘D’.

Als alternatief kan de bestuurder in het BMW iDrive-menu een hoog, middelmatig of beperkt remenergierecuperatieniveau instellen voor alle rijsituaties. De hoogste recuperatie-instelling wordt automatisch geactiveerd in de B-stand, die ook het typische ‘one-pedal-driving’ mogelijk maakt. Informatie over de energiestroom kan op het regeldisplay worden weergegeven, en dat ongeacht de rijpositie. De Efficiency Trainer geeft tips om zuinig te rijden, terwijl de rijbereikweergave de impact van rijstijl op het laadniveau van de hoogspanningsbatterij duidelijk illustreert.

Hoogspanningsbatterij met de allernieuwste batterijceltechnologie.

De vijfde generatie van de BMW eDrive-technologie omvat ook een hoogspanningsbatterij met hypergeavanceerde batterijceltechnologie. Daardoor ligt de volumetrische energiedichtheid op celniveau ongeveer 40 procent hoger dan bij de hoogspanningsbatterij in de BMW i3 2020. De BMW iX xDrive50 is uitgerust met een hoogspanningsbatterij met een netto energie-inhoud van 105,2 kWh (bruto energie-inhoud: 111,5 kWh), terwijl de batterij van de BMW iX xDrive40 een netto energie-inhoud van 71 kWh heeft (bruto energie-inhoud: 76,6 kWh).

De BMW iX beschikt standaard over een geïntegreerde verwarming en koeling voor het interieur en de hoogspanningsbatterij, alsook een aandrijfsysteem met een uitzonderlijk efficiënte warmtepompfunctie. Dankzij anticiperend thermisch beheer kan de bedrijfstemperatuur van de hoogspanningsbatterij worden geoptimaliseerd voor snel en efficiënt laden voor een geplande stop aan een snellaadstation.

De Combined Charging Unit (CCU) van de BMW iX werd ontworpen met het oog op een uiterst flexibele laadmodus: gelijkstroom kan worden opgenomen met een capaciteit tot 200 kW (BMW iX xDrive50) of 150 kW (BMW iX xDrive40). Daardoor kan het laadniveau van de batterij van 10 tot 80 procent worden verhoogd in nauwelijks 35 minuten bij de BMW iX xDrive50 en 31 minuten bij de BMW iX xDrive40.

Wanneer de auto met een initiële batterijlading van 10 procent wordt aangesloten op een DC-snellaadstation, kan het rijbereik in slechts 10 minuten worden uitgebreid met maximaal 150 kilometer voor de BMW iX xDrive50 en meer dan 95 kilometer voor de BMW iX xDrive40. In Europa worden de BMW iX-modellen compleet geleverd met een BMW-oplaadkaart, een flexibele snellader met een laadsnelheid tot 11 kW en een mode 3-laadkabel voor openbare laadstations. Het speciale tariefsysteem van BMW Charging maakt het mogelijk om de batterij tegen een erg aantrekkelijke prijs bij te laden aan openbare laders en krachtige laadstations.



Première voor de nieuwe generatie van het BMW iDrive bedienings- en besturingssysteem.

De nieuwe generatie van het iDrive-display en -besturingssysteem, dat debuteert in de BMW iX, breidt de interactie tussen bestuurder en auto uit en maakt er een natuurlijke dialoog van. Het is gebaseerd op het nieuwe BMW Operating System 8 en werd ontworpen met een duidelijke focus op de aanraakbediening van het BMW Curved Display en op verbale communicatie met de BMW Intelligent Personal Assistant, die eveneens een uitgebreide upgrade heeft ondergaan. Het BMW Curved Display is een volledig digitaal scherm, bestaande uit een 12,3” groot informatiedisplay en een bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9” achter een glazen oppervlak dat naar de bestuurder is gericht. De digitale persoonlijke assistent beschikt voortaan over bijkomende capaciteiten en gebruikt een nieuwe grafische interface om met de inzittenden te communiceren.

De nieuwe ‘My Modes’ breiden het gamma inschakelbare voertuiginstellingen uit en creëren zo een allesomvattende rijervaring. Software-upgrades vanop afstand houden de voertuigsoftware altijd up-to-date, net als de mogelijkheid om later via Functions on Demand voertuigfuncties in de BMW ConnectedDrive Store te kopen en ze dan ‘over the air’ te laten installeren. Navigatie met het cloudsysteem BMW Maps en Augmented Reality Video op het controlescherm garanderen een snelle en nauwkeurige routeplanning en maken het de bestuurder gemakkelijk om zijn weg te vinden. Het gebruik van mobiele 5G-technologie voor gegevensoverdracht en de mogelijkheid om een persoonlijke mobiele account in de auto te integreren met behulp van de persoonlijke eSIM benadrukken de baanbrekende status van de BMW iX.

Uitgebreide waaier aan innoverende rijhulpsystemen:

De nieuwe technologische toolkit in de BMW iX biedt een aanzienlijk potentieel om de ontwikkeling van geautomatiseerde rij- en parkeerfuncties te versnellen, om op middellange termijn naar Niveau 3-functionaliteit te kunnen evolueren.

Een nieuwe generatie sensoren, een nieuwe softwarestack en een krachtig computerplatform vormen de basis voor een uitzonderlijke intelligentie. Vijf camera’s, vijf radarsensoren en twaalf ultrasone sensoren houden de omgeving van de wagen in het oog.

De BMW iX beschikt standaard over de meest uitgebreide rijhulpsystemen ooit op een BMW, alsook over een schat aan innovaties. Zo detecteert de botswaarschuwing voortaan tegenliggers wanneer de auto links afslaat (in landen waar voertuigen rechts rijden), evenals fietsers en voetgangers wanneer de auto rechts afslaat.

De beschikbaarheid van de optionele Steering and Lane Control Assistant werd aanzienlijk uitgebreid, terwijl de optionele actieve snelheidsregelaar met Stop&Go-functie de situationele afstand nog verder aanpast.

De Exit Warning-functie, die waarschuwt voor fietsers of voetgangers in de buurt alvorens de deuren worden geopend, is net als de Remote Theft Recorder een nieuwe functie. Eveneens standaard op de BMW iX is het parkeerhulpsysteem met achteruitrijcamera en achteruitrijhulpsysteem Reversing Assistant.



Koetswerkdesign met progressieve luxe, ruim interieur met een aangename sfeer.

Het baanbrekende karakter van de BMW iX komt ook duidelijk tot uiting in zijn koetswerkdesign. De duidelijk gestructureerde, minimalistische designtaal, de imposante stijl van het koetswerk met gespierde SAV-proporties en de nauwkeurig uitgewerkte details creëren een aura van progressieve luxe. Opvallende exterieurkenmerken zijn de bijna volledig afgeplatte BMW-nieren, waarvan het oppervlak werd mogelijk gemaakt door innovatieve productietechnieken en is voorzien van camera- en radarsensoren.

De BMW iX werd rigoureus ontworpen van binnen naar buiten toe. Het interieur staat geheel in het teken van levenskwaliteit en persoonlijk welzijn.

De hoeveelheid ruimte en de nieuw ontwikkelde zetels met geïntegreerde hoofdsteunen geven de toon aan voor een luxueuze sfeer. Het ontbreken van een middentunnel creëert extra beenruimte en biedt voldoende plaats voor opbergmogelijkheden en een middenconsole in de stijl van een hoogwaardig meubelstuk. Het bedieningspaneel met voelstangen en actieve haptische invoer voegt, net als de tuimelschakelaar voor de keuze van de versnellingen, enkele erg moderne accenten toe. Naast het BMW Curved Display dragen het zeshoekige stuurwiel en de frameloze projectie-integratie voor het optionele Head-Up Display verder bij tot de doelgerichte rijervaring. Klanten krijgen de keuze uit drie verschillende bekledingen om het interieur te personaliseren.

De automatische klimaatregeling in de BMW iX is uitgerust met een nanovezelfilter om de lucht te zuiveren en met nieuwe bedieningselementen op het aanraakscherm. Dat systeem combineert op intelligente wijze interieurventilatie en oppervlakte-, zetel- en stuurverwarming om het gevoel van welzijn van de inzittenden te maximaliseren.

Het optionele Diamond Surround Sound Systeem van Bowers & Wilkins belooft de ultieme klankervaring met luidsprekers die uit het zicht geïntegreerd zijn in de hoofdsteunen en een 4D-audiofunctie met basshakers in de voorzetels.

Naast de akoestische voetgangerswaarschuwing beschikt de BMW iX ook over een speciaal samengesteld rijgeluid, dat de rijsensaties versterkt door authentieke feedback te geven op de bewegingen van het gaspedaal en de snelheid. Met de standaard gemonteerde BMW IconicSounds Electric-functie kunnen ook nieuwe geluidsvarianten uit een samenwerking met filmcomponist Hans Zimmer aan het akoestische repertoire worden toegevoegd.

Productie in de fabriek van de BMW Group Dingolfing, met louter groene stroom, gemonitorde grondstofwinning en een groot aandeel natuurlijke en gerecycleerde materialen.

De BMW iX zal geproduceerd worden in de BMW-fabriek van Dingolfing. Zowel de auto zelf als de batterijcellen worden louter met groene stroom geproduceerd. BMW Group koopt het kobalt en lithium dat nodig is voor de hoogspanningsaccu’s van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, alvorens ze te leveren aan de batterijcelfabrikanten. Het ontwerpprincipe voor de elektromotoren maakt het mogelijk om het gebruik van zeldzame aardmetalen voor de rotors van het aandrijfsysteem te vermijden. Bovendien gebruikt de constructeur aluminium dat geproduceerd wordt met energie uit zonne-energiecentrales.

Het grote aandeel secundair aluminium en hergebruikt plastic draagt eveneens bij tot de hulpbronefficiënte productie van de BMW iX. Zijn interieur is afgewerkt met FSC-gecertificeerd hout, leder gelooid met olijfbladextracten en andere natuurlijke materialen. Gerecycleerde visnetten behoren tot de grondstoffen voor de vloerbekleding en matten.