De nieuwe BMW X3 M Competition en de nieuwe BMW X4 M Competition.

De nieuwe BMW X3 M Competition en de nieuwe BMW X4 M Competition.

Twee jaar na de lancering van de eerste prestatiegerichte modellen voor de BMW X3 Sports Activity Vehicle en de BMW X4 Sports Activity Coupé vernieuwt BMW M GmbH nu uitgebreid de BMW M-varianten van de SAV en SAC voor het middensegment .

Twee jaar na hun lancering vernieuwt BMW M GmbH de prestatiegerichte versies van het Sports Activity Vehicle BMW X3 en de Sports Activity Coupé BMW X4. Behalve de nieuwe designkenmerken van de BMW X3 en BMW X4, die eveneens werden herwerkt (zie hier voor details), de specifieke M-wijzigingen en een nieuw bedieningsconcept, bieden de nieuwe BMW X3 M Competition (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 11,0 – 10,8 l/100 km; CO2-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 251 – 241 g/km) en de nieuwe BMW X4 M Competition (brandstofverbruik over de gemengde WLTP-cyclus: 10,8 – 10,7 l/100 km; CO2-uitstoot over de gemengde WLTP-cyclus: 247 – 243 g/km) ook meer trekkracht.

BMW’s krachtigste zescilinder-benzinemotor-in-lijn, die nu ook in andere BMW M-modellen wordt gebruikt, levert een maximumvermogen van 375 kW/510 pk en zag zijn maximumkoppel met 50 Nm stijgen tot 650 Nm. Daardoor wordt de standaardsprint van 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden afgewerkt, 0,3 seconden sneller dan voorheen. Zo kunnen de BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition wedijveren met uiterst performante sportwagens. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd bij 250 km/u. Deze limiet wordt verhoogd tot 285 km/u in combinatie met het optionele M Driver’s Pack. De marktintroductie van de nieuwe modellen zal in augustus 2021 van start gaan.



Hoogtoerige motor en expertise uit de autosport.

De zescilinder-in-lijnmotor van de BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition beschikt voortaan over de erg lichte, gesmede krukas van de BMW M3 en M4. Zijn uitermate torsiebestendige design maakt het mogelijk om het bijzonder hoge koppel over te brengen terwijl zijn lage gewicht en beperkte roterende massa ook het maximumvermogen van de motor ten goede komen.

Het beproefde koelsysteem van de zescilinder-in-lijn is ontworpen om een uitzonderlijk hoog vermogen mogelijk te maken en omvat naast de centrale radiator ook twee lateraal geplaatste exemplaren. Er is ook een bijkomende motoroliekoeler en een afzonderlijke transmissieoliekoeler.

De race-expertise van BMW M GmbH komt ook tot uiting in het ontwerp van het olietoevoersysteem, dat is afgestemd op dynamisch circuitgebruik.

Het oliecarter met geoptimaliseerd gewicht heeft twee afzonderlijke kamers en een geïntegreerd aanzuigkanaal. Een bijkomende aanzuigfase stelt de kenveldgestuurde oliepomp in staat om smeermiddel af te leveren vanaf het kleinere oliecarter, dat als volumebuffer dient. Op die manier wordt op elk moment een betrouwbare olietoevoer gegarandeerd, zelfs bij extreme overlangse en laterale acceleraties.


M-sportuitlaat en M Steptronic-achtversnellingsbak.

De standaard M-sportuitlaat van de BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition verrijkt het kenmerkende motorgeluid van de BMW M-modellen met een uitgesproken klank. Vooral bij intense belasting en hoge motortoerentallen, krijgt het geluid een extra racetoets voor een bijzonder emotionele rijervaring, zonder daarbij te raken aan de dagelijkse functionaliteit. De eindeloos variabele kleppen van de M-sportuitlaat maken een erg gevarieerde geluidsproductie mogelijk. Het vermogen wordt door een M Steptronic-achtversnellingsbak met Drivelogic naar de achterwielen overgebracht.

Hij kan niet alleen volledig automatisch schakelen maar biedt ook de mogelijkheid om manueel te schakelen en de verhoudingen sequentieel te selecteren. Daartoe beschikt hij over de nieuwe M-keuzehendel in de middenconsole en schakelhendels aan het stuur. In de manuele modus kan men meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen naar de laagst mogelijke versnelling om de motorrem te kunnen gebruiken. Tijdens het accelereren wordt er niet geforceerd opgeschakeld, zelfs niet wanneer de motor in de toeren wordt gejaagd.



Vierwielaandrijving M xDrive met achterwieloriëntatie.

De vierwielaandrijving M xDrive draagt ook bij tot de grote wendbaarheid van de BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition en combineert de tractievoordelen van een vierwielaandrijving met de beproefde dynamische kwaliteiten van een klassieke achterwielaandrijving. De elektronisch gestuurde M xDrive, die is genetwerkt met het DSC-systeem (Dynamic

Stability Control), stuurt slechts een deel van het aandrijfkoppel naar de vooras wanneer de achterwielen hun gripgrenzen bereiken. Met een druk op de knop kan de bestuurder niet alleen de werking van de stabiliteitscontrole beïnvloeden, maar ook de verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achterwielen.

De centraal gestuurde interactie tussen de vierwielaandrijving M xDrive en het Active M-differentieel verzekert een verliesvrije overbrenging van het motorvermogen.


Superieure rijdynamiek in typische M-stijl.

De BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition bieden een uitzonderlijk potentieel op het gebied van rijdynamiek. Zo geven ze blijk van uitstekende waarden op het vlak van overlangse en overdwarse versnelling, gaan de wegligging en vertraging hand in hand met een hoge mate van rijstabiliteit, en dragen de neutrale zelfstuurrespons en comfortkenmerken bij tot de rijervaring bij dagelijks gebruik en lange ritten. Deze combinatie van wendbaarheid, dynamiek en precisie, die zo typisch is voor BMW M-modellen, steunt op ophangingstechnologie die perfect aansluit bij het hoge motorvermogen en de M xDrive-vierwielaandrijving. De standaard gemonteerde adaptieve M-sportophanging met specifieke afstelling en elektronisch gestuurde schokdempers garandeert zowel een hoog comfort in het dagelijkse verkeer als een uiterst direct wegcontact met beperkte wiel- en koetswerkbewegingen. De dempingskrachten zijn perfect afgestemd op elke wegsituatie en worden voor elk wiel afzonderlijk continu variabel geregeld met behulp van elektromagnetisch gestuurde binnenkleppen. De basiskenmerken van de schokdempers kunnen met een druk op de knop worden beïnvloed. De rijprecisie en responsen zijn gebaseerd op doorgedreven maatregelen om de bevestiging van het koetswerk en de ophanging te versterken, bijvoorbeeld met het M-specifieke veerpootpakket.

Ook de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting en de dynamische stabiliteitscontrole (DSC) dragen bij tot de typische rijervaring van de M-modellen.

In de M Dynamic-modus zorgt dit systeem voor bijkomende wielslip om de typische zelfsturende respons van BMW M te genereren, waardoor bijvoorbeeld driftmanoeuvres op het circuit kunnen worden gecontroleerd.



Standaard M compound-remsysteem en 21”-velgen.

De prestatiekenmerken van de BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition worden aangevuld met de hoge efficiëntie van het standaard M compound-remsysteem. De remzadels dragen het M-logo en zijn standaard afgewerkt in het blauw. Op verzoek zijn ook hoogglanzend zwart en rood mogelijk. Het perfect afgestemde totaalpakket voor maximale prestaties omvat ook de 21”-velgen met gemengde banden in de maten 255/40 ZR21 vooraan en 265/40 ZR21 achteraan. Nieuw zijn de gesmede M-velgen ‘892M Star Spoke’ met donkere afwerking in Jet Black, die 2 kilogram per wiel lichter zijn. Als alternatief is ook de bekende lichtmetalen M-velg ‘765M V-Spoke’ verkrijgbaar in de verdonkerde Jet Black-afwerking.

Grotere BMW-nieren en een meer opvallende voorkant.

De nieuwe BMW X3 M Competition en de nieuwe BMW X4 M Competition hebben de grotere BMW-nieren met het bijbehorende, eendelige frame en ongeveer tien millimeter vlakkere koplampen, die werden overgenomen van de eveneens opgefriste BMW X3 en BMW X4. Een zwarte spijl, waarin de iCam is geplaatst, zorgt voor een visuele scheiding van de BMW-nieren, waarvan het frame ook in hoogglanzend zwart is afgewerkt, net als de typische dubbele M-spijlen in de nieren. Het radiatorrooster heeft ook een voertuigspecifiek logo: X3 M of X4 M. Naast de standaard adaptieve led-koplampen met Matrix-functie is het BMW Laser Light met een bereik tot 650 meter voortaan als optie verkrijgbaar. BMW M GmbH ontwierp eveneens een M-specifieke voorschort die nog expressiever oogt. Een bijzonder opvallend kenmerk zijn de nieuwe, verticaal opgestelde en langgerekte zijdelingse luchtinlaten: ze lopen omlaag naar de spoilerlip toe en maken een bocht naar het middelpunt van de wagen, waar ze de zeshoekige vorm van de centrale luchtinlaat volgen. Ze zijn omgeven door sierelementen in hoogglanzend zwart, die ook worden gebruikt voor de kappen van aerodynamisch geoptimaliseerde

M-buitenspiegels en de kenmerkende M-kieuwen in de luchtinlaten, alsook voor de achterspoiler op de BMW X4 M Competition.

Opvallende, nieuw ontworpen achterschorten en nieuwe lakkleuren.

De BMW X3 M Competition heeft de full led-achterlichten van de opgefriste BMW X3 met een zwarte rand en smallere lichtanimatie. Het onderste deel van de achterschort is specifiek voor de M-modellen en afgewerkt in hoogglanzend zwart. De grote diffuser wordt rechts en links geflankeerd door de uitlaatpijpen van de M-sportuitlaat, die in zwart chroom zijn afgewerkt. De nieuwe achterschort van de BMW X4 M Competition is voorzien van een breed verzonken inzetstuk in de vorm van een aambeeld. Net als de zijdelingse luchtgordijnpanelen, die ook plaats bieden aan de nu verticale reflectoren, is dit afgewerkt in hoogglanzend zwart, wat een bijzonder krachtige algemene indruk geeft. Twee paar uitlaatpijpen in zwart chroom flankeren de diffuser op de BMW X4 M Competition. Behalve

de metaalkleuren M Carbon Black en M Brooklyn Grey, zijn er twee nieuwe lakkleuren die exclusief zijn voorbehouden aan de M Competition-modellen van het X3- en X4-gamma in Duitsland, namelijk M Marina Bay Blue metallic en M Sao Paulo Yellow. Daarnaast is er voor het eerst een brede waaier aan BMW Individual-kleuren verkrijgbaar, zoals de matte metaalkleur Frozen Marina Bay Blue.





M-typisch interieur met nieuwe accenten.

De BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition beschikken standaard over M-sportzetels met elektrisch verstelbare hoofdsteunen en een verlicht M-logo. Behalve de uitgebreide lederen bekleding Merino in vier kleurencombinaties is ook de uitgebreide lederen bekleding Merino BMW Individual in Tartufo als optie verkrijgbaar.

De verluchtingsroosters kregen een nieuwe verzinkte afwerking, de interieurbekledingen zijn voortaan standaard afgewerkt in donker Rhombicle-aluminium en de nieuwe Openpore Ash-versie is als optie verkrijgbaar. Het multifunctionele lederen M-stuur is voorzien van contrasterende stiknaden in de BMW M-kleuren en een opengewerkte spaak op 6 uur.

Intelligent genetwerkte BMW Live Cockpit Professional.

De nieuwe BMW X3 M Competition en de nieuwe BMW X4 M Competition zijn standaard uitgerust met BMW Live Cockpit Professional inclusief Connected Drive. Intelligente netwerking met innovatieve digitale diensten op basis van het BMW Operating System 7 – zoals BMW Intelligent Personal Assistant, Connected Music en Remote Software Upgrade – maken een bijzonder intense interactie tussen bestuurder en wagen mogelijk.

De intuïtieve multimodale bediening werd verder geoptimaliseerd: naargelang de situatie heeft de bestuurder de keuze tussen een aanraakbediening op het Control Display, de beproefde BMW Controller, de multifunctionele toetsen op het stuur en Voice Control. Een surroundsysteem van Harman Kardon is voortaan standaard voor een schitterende audio-ervaring. De BMW Live Cockpit Professional biedt een volledig digitaal displaynetwerk: het instrumentenbord met hoge resolutie achter het stuur en het Control Display hebben elk een schermdiagonaal van 12,3”. Het volledig digitale instrumentenbord biedt onder andere M View met specifieke displays uit de BMW M8-modellen.

Ook kan er M-specifieke content worden weergegeven op het optionele Head-Up Display van BMW. Het cloudondersteunde navigatiesysteem BMW Maps biedt een bijzonder snelle en nauwkeurige berekening van routes en aankomsttijden, realtime-verkeersupdates met korte intervallen en vrije tekstinvoer om navigatiebestemmingen te selecteren. Bovendien biedt BMW Maps met Connected Parking bestuurders een nog meer gedetailleerde ondersteuning bij het zoeken naar een vrije parkeerplaats in de buurt van hun bestemming. Tot slot zijn On-Street Parking Information en ParkNow-diensten geïntegreerd in het gamma BMW Maps-functies.

Smartphone-integratie en BMW Intelligent Personal Assistant.


Eveneens standaard is de geoptimaliseerde smartphone-integratie.

Android Auto kan nu net als Apple CarPlay worden gebruikt in combinatie met het besturingssysteem van het voertuig. Hier kan de bestuurder alle belangrijke informatie van de apps bekijken op het Control Display en – in intelligent verwerkte vorm – ook in het instrumentenbord en het optionele Head-Up Display. De mogelijkheden van de BMW Intelligent Personal Assistant worden voortdurend uitgebreid. Met de digitale begeleider kunnen natuurlijke gesproken instructies worden gebruikt om bijvoorbeeld de airconditioning te regelen, de ruiten te openen en te sluiten of de schakelmodi te wijzigen. Het kan ook toegang krijgen tot de nieuwe News-app, die het laatste nieuws voorleest aan passagiers, en leert routines die het comfort en rijplezier in bepaalde situaties verhogen.



Remote Software Upgrade en BMW Drive Recorder.

Het BMW Operating System 7 omvat nu ook Remote Software Upgrade.

Dat betekent dat de BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition altijd up-to-date blijven met de nieuwste software.

De upgrades kunnen verschillende types van inhoud bevatten, van nieuwe services tot verbeterde voertuigfuncties, en kunnen ‘over-the-air’ worden geladen. Het is ook mogelijk om later bijkomende voertuigfuncties in de wagen te integreren, zoals de nieuwe BMW Drive Recorder, die videobeelden rond de wagen opneemt.

Nieuw besturingseiland uit de huidige BMW M3- en M4-modellen.

Het nieuw ontworpen besturingseiland op de middenconsole, dat werd overgenomen van de huidige BMW M3- en M4-modellen, omvat behalve de M-specifieke schakelhendel met Drivelogic-tuimelschakelaar ook de BMW Controller en de rode startknop, die nu hier is geplaatst. De instelknop geeft rechtstreeks toegang tot alle instellingsopties voor de motor en ophanging: hij opent een menu in het Control Display dat de huidige voertuiginstellingen weergeeft. Twee individueel geconfigureerde varianten van de M-instellingen kunnen op elk moment permanent worden opgeslagen en opgehaald met de twee M-knoppen op het stuurwiel.

De M-modustoets kan worden gebruikt om de werking van de rijhulpsystemen en de displays in het combi-instrument en het Head-Up Display met een druk op de knop te beïnvloeden, zodat een rijervaring kan worden gecreëerd die is aangepast aan de situatie en die in elk geval typisch is voor M.

Driving Assistant Professional voor het eerst beschikbaar.

De BMW X3 M Competition en de BMW X4 M Competition zijn uitgerust met alle moderne rijhulpsystemen van de BMW X3 en BMW X4.

Behalve de Driving Assistant is ook de Driving Assistant Professional voor het eerst als optie verkrijgbaar. Dat systeem omvat Active Cruise Control met verbeterde functies voor de stad, een kruispuntwaarschuwing met bijkomende remfunctie in de stad, een pechassistent en een verbeterde stuur- en rijstrookassistent. De 3D-weergave van de omgeving in het combi-instrument geeft aan welke assistentiesystemen van Driving Assistant Professional geactiveerd zijn en welke functies ze aanbieden. De optionele Parking Assistant Plus omvat voortaan ook de Reversing Assistant, die een afgelegde lijn opnieuw kan afleggen in achteruit. Parking Assistant Plus gebruikt Park View, Panorama View en 3D Top View om een 360°-beeld van de wagen en zijn omgeving te creëren vanuit verschillende perspectieven. Ondertussen kan de bestuurder via Remote 3D View een driedimensionaal livebeeld van zijn wagen en omgeving naar zijn smartphone sturen.