Revolutie in de auto-industrie: Onderdelen gemaakt van gerecyclede visnetten.

Revolutie in de auto-industrie: Onderdelen gemaakt van gerecyclede visnetten.

BMW maakt gebruik van gerecycleerd plastic uit oceaanafval +++ CO2-uitstoot wordt met 25 procent verminderd in vergelijking met conventioneel geproduceerde onderdelen +++ Oceaanplastic gebruikt om vloermatten te maken in de BMW iX en de BMW X1 +++ BMW Group wil tegen 2030 thermoplastics van 40 procent gerecycled materiaal gebruiken in haar nieuwe voertuigen +++

In een primeur voor de auto-industrie zullen de modellen van de NEUE KLASSE die vanaf 2025 op de markt komen, bekledingsonderdelen bevatten die gemaakt zijn van kunststof waarvan de grondstof voor ongeveer 30 procent bestaat uit gerecycleerde visnetten en touwen. Deze grondstof wordt proactief in havens over de hele wereld ingekocht om te voorkomen dat ze in zee terechtkomt.

In een exclusief recyclingproces wordt afvalmateriaal uit de maritieme industrie gebruikt om sierdelen te produceren die geschikt zijn voor het exterieur en interieur van toekomstige voertuigen. De resulterende onderdelen hebben een ongeveer 25 procent lagere koolstofvoetafdruk dan hun tegenhangers van conventioneel vervaardigde kunststoffen.



Hulpbronnen behouden, koolstofvoetafdruk verkleinen, oceaanvervuiling vermijden.

BMW Group gaat op verschillende manieren plastic afval uit de maritieme industrie gebruiken als grondstof voor auto-onderdelen om waardevolle grondstoffen te sparen en de CO2-uitstoot te verminderen. Deze vorm van recycling vermindert de behoefte aan primaire kunststoffen op basis van aardolie en gaat tegelijkertijd de vervuiling van de oceanen tegen.

Gerecycled nylonafval vormt vandaag al de basis voor een synthetisch garen waarvan bijvoorbeeld de vloermatten in de BMW iX en de nieuwe BMW X1 worden gemaakt. Dit materiaal, ECONYL genaamd, wordt gemaakt van afgedankte visnetten, versleten vloerbedekkingen en restafval van de kunststofproductie.



Alleen bij de BMW Group: Maritiem plastic afval gebruikt voor de productie van zichtbare sierdelen.

In een nieuw initiatief, ontwikkeld in samenwerking met het Deense bedrijf PLASTIX, gaat BMW Group een stap verder met de recycling van maritiem plastic afval. Na scheiding ondergaan visnetten en touwen een innovatief proces dat plastic korrels oplevert. Terwijl gerecycleerd maritiem plastic tot nu toe alleen in de auto-industrie werd gebruikt in de vorm van vezels voor onderdelen, is dit gerecyclede materiaal nu voor het eerst ook geschikt voor het spuitgietproces. De grondstof voor de aldus vervaardigde onderdelen kan voor ongeveer 30 procent uit maritiem kunststofafval bestaan.

Dit schept extra toepassingsmogelijkheden voor gerecycleerde kunststoffen. De onderdelen die via het spuitgietproces worden vervaardigd, zijn sierdelen die vanaf 2025 zowel in niet-zichtbare als zichtbare delen van het exterieur en interieur van de NEUE KLASSE modellen zullen worden gebruikt. In totaal heeft BMW Group zich ten doel gesteld het aandeel van secundaire materialen in de thermoplastics die in nieuwe auto's worden gebruikt, te verhogen van de huidige circa 20 procent tot gemiddeld 40 procent in 2030.