De nieuwe BMW M5 Touring

De nieuwe BMW M5 Touring

BMW M GmbH breidt zijn aanbod in het uiterst performante segment uit en zet tegelijkertijd de elektrificatie van zijn modellengamma door. De nieuwe BMW M5 Touring combineert een uitzonderlijke dynamiek op de weg en het circuit met een veelzijdige interieurruimte voor dagelijkse taken, vrijetijdsactiviteiten en uitstapjes. Dit is de derde huidige BMW M-auto die wordt aangedreven door een M HYBRID-aandrijfsysteem, waarbij een hoogtoerige V8-motor wordt versterkt door een elektromotor met een extreem snelle vermogensontplooiing. Samen leveren de motor en elektromotor een maximumvermogen van 727 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm.

Het voertuig- en aandrijfconcept van de nieuwe BMW M5 Touring is gebaseerd op een uitzonderlijk veelzijdige rijervaring, die wordt gekenmerkt door een onbeperkt dagelijks gebruiksgemak en langeafstandscapaciteiten, fascinerende prestaties en de mogelijkheid om zowel in de stad als daarbuiten zuiver elektrisch te rijden. De vermogensoverdracht via de achtversnellingsbak M Steptronic, de vierwielaandrijving M xDrive, het actief M differentieel en de M-specifieke chassistechnologie zijn allemaal precies afgestemd op de prestatiekenmerken van het M HYBRID-aandrijfsysteem. De nieuwe BMW M5 Touring accelereert van 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden en zorgt voor een glimlach op het gezicht met zijn uitstekende elasticiteit en ongeëvenaarde precisie in zeer dynamische rijsituaties.

De nieuwe BMW M5 Touring viert zijn wereldpremière op de Monterey Car Week in Californië (VS) midden augustus 2024. De marktlancering in november 2024 volgt op de start van de productie
bij de fabriek van de BMW Group in Dingolfing. De belangrijkste markten voor de nieuwe BMW M5 Touring zijn Duitsland en de VS, gevolgd door Groot-Brittannië, Canada en Zwitserland.



Koetswerkdesign: atletische vormen, typische Touring-proporties.

Met een frisse interpretatie van het typische M-design voor uiterst performante wagens drukt de nieuwe BMW M5 Touring zijn op een racewagen geïnspireerd karakter duidelijk uit. Een bijzonder groot deel van de oppervlakken in koetswerkkleur en een zwarte afwerking voor het dak creëren een puristische uitstraling die perfect aansluit bij de bekende proporties van een Touring-model. Een modelspecifiek zijframe met uitgesproken wielkasten in combinatie met gespierde schouders en een lange daklijn resulteert in de atletische uitstraling van de nieuwe BMW M5 Touring en onderscheidt hem nadrukkelijk van de nieuwe BMW 5 Reeks Touring.

De gebeitelde voorkant wordt gevormd door grote luchtinlaten en een nieuw ontworpen niervormig radiatorrooster van BMW M, dat standaard wordt verlicht door de BMW Iconic Glow contourverlichting. Aan de andere kant van de wagen accentueren slanke achterlichten die doorlopen tot in de flanken van de wagen, verticale reflectoren aan de buitenkant van de achterzijde en een tweedelige diffusor met twee links en rechts geïntegreerde uitlaatpijpen de breedte en krachtige uitstraling van de nieuwe BMW M5 Touring.


De M HYBRID-aandrijving combineert een V8-motor met een hoog toerental met een krachtige elektromotor.

Het M HYBRID-aandrijfsysteem van de nieuwe BMW M5 Touring brengt een 4,4-liter V8-motor en een elektromotor samen die geïntegreerd zijn in de achtversnellingsbak M Steptronic. Naast de nieuwste versie van de M TwinPower Turbo-technologie beschikt de verbrandingsmotor ook over een cilinderrij-overspannend uitlaatspruitstuk en een geoptimaliseerde oliescheiding. Hij levert een maximumvermogen van 430 kW/585 pk en een maximumkoppel van 750 Nm.

De elektromotor is afkomstig van de nieuwste, vijfde generatie van de BMW eDrive-technologie en levert een maximumvermogen van 145 kW/197 pk. Zijn nominaal koppel van 280 Nm stijgt tot het effectieve koppel bij de input van de transmissie van 450 Nm met behulp van de door BMW gepatenteerde voorschakelfase. Het door de elektromotor opgewekte vermogen, dat wordt geactiveerd zodra de bestuurder vertrekt, en het intelligent gestuurde samenspel tussen motor en elektromotor verzekeren een vertragingsvrije respons en een lineaire vermogensontplooiing in de hoogste vermogens- en toerentallengebieden. De standaard topsnelheid van 250 km/u kan verhoogd worden tot 305 km/u met het optionele M Driver’s Package.

Het sportuitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen wekt een emotioneel meeslepende klank van het aandrijfsysteem op. Afhankelijk van de gekozen configuratie en werkingsmodus krijgt de vermogensontplooiing van de elektromotor ook een akoestische ondersteuning dankzij BMW IconicSounds Electric. Alleen op elektriciteit rijden bij snelheden tot maximum 140 km/u is mogelijk. De hoogspanningsbatterij van de nieuwe BMW M5 Touring levert 18,6 kWh bruikbare energie. Daarmee is een elektrisch rijbereik van 61 – 67 kilometer haalbaar in de WLTP-testcyclus. De gecombineerde laadeenheid ondersteunt laden op wisselstroom tot 11 kW.

De vierwielaandrijving M xDrive is net als het elektronisch gestuurde actief M differentieel op de achteras speciaal afgestemd op de prestatiekenmerken van het M HYBRID-aandrijfsysteem. Naast de standaard 4WD-instelling kunnen bestuurders ook het M Setup-menu gebruiken om de 4WD Sport-modus te selecteren, waarin de achterwaarts gerichte setup van het M xDrive-systeem bijzonder uitgesproken is. En wanneer de 2WD-modus wordt gekozen en het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) uitgeschakeld, kunnen ervaren bestuurders genieten van een uitzonderlijke zuiverheid.


M-specifieke chassistechnologie zorgt voor meeslepende dynamiek.

De nieuwe BMW M5 Touring legt de lat in zijn segment hoger met zijn opvallende dynamische kwaliteiten. Hierbij speelt een verbeterde koetswerkstijfheid een belangrijke rol, naast het aandrijfsysteem, de lange wielbasis en de brede sporen. Naast een verstevigingsplaat van de toren naar het schutbord, veerpoten van de toren naar de voorkant en andere verstevigingselementen in de voorbouw, beschikt de achterzijde over modelspecifieke ondervloerveerpoten, inclusief een dwarsbalk, een verstevigingsplaat en andere verstevigingselementen in de bagageruimte.

De geavanceerde chassistechnologie van de nieuwe BMW M5 Touring bestaat uit een vooras met dubbele A-armen en een achteras met vijf geleidingsarmen met modelspecifieke kinematica en elastokinematica. De standaarduitrusting omvat ook een adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en Integral Active Steering. De M-specifieke afstelling, individueel instelbare systemen en de mogelijkheid om de schokdempers aan elk wiel afzonderlijk aan te passen optimaliseren de verbinding van het koetswerk met de weg en zorgen ervoor dat de talenten van de auto maximaal worden verdeeld tussen dynamische kracht en rijcomfort. De tractie, wendbaarheid en richtingsstabiliteit plukken de vruchten van de slipbeperking bij de inschakeling en de netwerking van alle controlesystemen binnen de afstelling van het geïntegreerde dwarsdynamiekbeheer.

De standaard gemonteerde M Compound-remmen bieden de nodige remkracht. Net als de als optie verkrijgbare M carbon-keramische remmen worden ze gecombineerd met een geïntegreerd remsysteem dat twee instellingen voor pedaalgevoel en -respons biedt. De lichtmetalen velgen M (voor: 20 inch; achter: 21 inch) zijn standaard voorzien van uiterst performante banden.


Brede waaier rijhulpsystemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren.

De nieuwe BMW M5 Touring is standaard uitgerust met een groot aantal rijhulpsystemen, waarvan de functionaliteit nog verder verbeterd wordt door het geïntegreerde remsysteem en het genetwerkte dwarsdynamiekbeheer. De standaarduitrusting omvat functies zoals Front Collision Warning, Lane Departure Warning inclusief terugkeer naar de rijstrook door tegensturen, de Evasion Assistant, de Attentiveness Assistant en Speed Limit Info.

Als optie kunnen klanten hun wagen ook bestellen met het Driving Assistant Professional-systeem met stuur- en rijstrookassistent, actieve snelheidsregelaar, automatische snelheidslimietassistent, verkeerslichtdetectie en actief navigatiesysteem. De eveneens optionele Parking Assistant Professional maakt het mogelijk om parkeren en manoeuvreren met een smartphone van buiten de auto te bedienen.



Configureerbare rijervaring voor dagelijkse ritten en circuitsessies.


Het M-specifieke bedieningspaneel op de middenconsole biedt bijkomende opties om de rijervaring te personaliseren. Met de knop Setup krijgt u bijvoorbeeld rechtstreeks toegang tot de instellingen voor het aandrijfsysteem, de Drivelogic-functie, het chassis, de stuurinrichting, het remsysteem, de M xDrive en de intensiteit van de energierecuperatie bij het remmen. Bestuurders kunnen de M-toetsen op het stuurwiel gebruiken om twee configuraties op te roepen die ze eerder hebben geprogrammeerd voor de voertuiginstelling.

Ook de M Dynamic-modus om de stabiliteitsregeling bij te regelen kan met een druk op de knop worden geactiveerd. DSC kan ook volledig uitgeschakeld worden. Bestuurders kunnen de configuratie van de displays en rijhulpsystemen aanpassen met de M-modusknop. In de SPORT-modus zijn de interventies van de rijhulpsystemen en de inhoud op het informatiedisplay en het BMW Head-Up Display beperkt tot de essentiële functies die nodig zijn voor een sportieve rijstijl. Als M Drive Professional is opgegeven, is ook de TRACK-modus beschikbaar. Deze optie omvat ook de M Laptimer en de Boost Control-functie voor wanneer de bestuurder een bijzonder dynamische snelheidsinjectie wil oproepen.

Met de M HYBRID-toets kunt u de bedrijfsmodus van het aandrijfsysteem naar wens instellen. Terwijl de basisinstelling Hybrid de wisselwerking tussen motor en elektromotor regelt, biedt de Electric-modus zuiver elektrisch rijden. De eControl-modus zorgt voor een doeltreffende recuperatie van remenergie of houdt de batterijlading op een constant niveau. Daarnaast zijn de modi Dynamic en Dynamic Plus ook beschikbaar als onderdeel van M Drive Professional, en regelen zij het koelsysteem en de aandrijving om de prestaties op een constant hoog niveau te houden of korte vermogensstoten op landwegen of circuits te genereren.



Vooruitstrevende sportwagencockpit met M-specifieke displays.


De op de bestuurder gerichte cockpit van de nieuwe BMW M5 Touring heeft de uitstraling van een authentieke raceauto met zijn nieuw ontworpen lederen M-stuur, multifunctionele M-zetels, M-specifieke gegevens op het BMW Curved Display en het standaard BMW Head-Up Display. Voor een exclusieve en luxueuze sfeer aan boord zorgen onder meer de lederen bekleding Merino, de BMW Interaction Bar, automatische airconditioning met vier zones, M-specifieke interieurverlichting met welkomstanimatie en een Bowers & Wilkins Surround Sound-systeem. Op de optielijst staan onder meer stuurwielverwarming, actieve zetelventilatie en een panoramisch glazen zonnedak. Vanaf de lente van 2025 kunnen klanten hun wagen ook een extra luxueuze toets geven in de vorm van BMW Individual leder Metallic Merino.

Het laadvermogen van de nieuwe BMW M5 Touring kan uitgebreid worden van 500 tot maximaal 1.630 liter. De standaard gemonteerde comforttoegang en automatische achterklepbediening vergemakkelijken het in- en uitladen. De maximale aanhangwagenbelasting voor de optionele aanhangwagenkoppeling bedraagt 2.000 kg.

De nieuwste versie van BMW iDrive, gebaseerd op BMW Operating System 8.5, is speciaal ontworpen voor het bedienen van voertuigfuncties met behulp van een aanraakscherm en natuurlijke taal. Tot de standaarduitrusting behoort ook BMW Live Cockpit Professional, met het navigatiesysteem BMW Maps en de functie Augmented View. Een antenne die compatibel is met 5G garandeert een optimale connectiviteit voor het gebruik van digitale diensten zoals videostreaming en gaming in de wagen. En de smartphone-integratie via Apple CarPlay® en Android Auto™ verloopt naadloos. Daarnaast biedt de nieuwe BMW M5 Touring zowel de mogelijkheid om een Personal eSim te gebruiken als tal van personaliseringsopties die door de BMW ID en de My BMW App ontgrendeld worden.